Piątek, 21 lipca 2017. Imieniny Danieli, Wawrzyńca, Wiktora

Jak uczniowie z II LO zdobywali doświadczenie parlamentarzysty?

2014-11-25 12:30:44 (ost. akt: 2014-11-25 12:38:39)

Autor zdjęcia: nadesłane/II Liceum Ogólnokształcące

Uczniowie z II Liceum Ogólnokształcącego w Elblągu mieli zaszczyt reprezentować jesienią br. Polskę na arenie międzynarodowej na obradach MEP BSR (Model European Parliament – Baltic Sea Region) w Sztokholmie.

Celem programu jest dostarczanie uczniom możliwości wglądu w funkcjonowanie Parlamentu Europejskiego i zwiększenie ich świadomości w zakresie obywatelstwa europejskiego.

Organizacja skupia kraje nadbałtyckie, ale od czasu do czasu zaprasza do współpracy pozostałe państwa. W tej sesji w pracach wzięli udział przedstawiciele: Austrii, Belgii, Danii, Estonii, Finlandii, Islandii, Niemiec, Norwegii, Rosji, Szwecji i Polski. To międzynarodowa symulacja pracy Parlamentu Europejskiego. W tym roku stworzono sześć komisji. Były to: Komisja Zatrudnienia i Spraw Socjalnych, Komisja Przemysłu, Badań Naukowych i Energii, Komisja Spraw Konstytucyjnych, Komisja Kultury i Edukacji oraz Komisja Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych.

Obrady rozpoczęły 3 października i trwały sześć dni. Dla uczniów II LO w Elblągu było to ciekawe doświadczenie i bardzo atrakcyjna wycieczka. Rozmawiamy z Dominiką Stawiarską, nauczycielką języka angielskiego i główną organizatorką wyjazdu.

— Jak trafiliśmy do obrad Parlamentu Młodzieżowego?
— O MEP BSR usłyszałam na jednym ze szkoleń dla egzaminatorów języka angielskiego, zainteresowałam się pracami tej organizacji i pomyślałam, że udział w tym projekcie może być dla uczniów bardzo cennym doświadczeniem. Mój pomysł, by zaangażować się w to przedsięwzięcie spotkał się z dużą przychylnością dyrektor naszej szkoły. Pani Agnieszka Jurewicz zaangażowała się w pomoc w organizacji wyjazdu. Nawiązałam kontakt z MEP BSR, sprostaliśmy kryteriom aplikacyjnym i tak II LO dołączyło do reprezentacji Polski na forum międzynarodowym.

— Jakie były kryteria wyboru szkolnej ekipy?
— Reprezentacja została wyłoniona spośród osób, które zgłosiły chęć udziału w przedsięwzięciu. Na obrady pojechało pięcioro uczniów, choć chętnych było więcej niż miejsc. Eliminacje polegały na rozmowach na tematy związane z Unią Europejską oraz z problemami, jakie przed nią obecnie stoją. Uczniowie musieli także zdobyć jak najwięcej informacji na temat samej organizacji oraz zasad jej działania. Udział w wyjeździe wzięli najbardziej aktywni znawcy zagadnień. 
 
— Jak przebiegały prace Parlamentu Młodzieżowego w Sztokholmie?
— Prace w komisjach dotyczyły bieżących problemów stojących przed Unią Europejską. Zadaniem młodzieży było wypracowanie konkretnych rozwiązań i przedstawienie ich w uchwałach, które następnie odczytywane były na Walnym Zgromadzeniu, gdzie wszyscy uczestnicy sesji głosowali za bądź przeciwko ich przyjęciu. Moi podopieczni wykazali się bardzo wysoką aktywnością i dobrymi pomysłami.
 
— Jak można ocenić obecną przydatność tych obrad Parlamentu?
— Głównym celem tego wyjazdu było umożliwienie uczniom rozwijania ich zainteresowań i umiejętności rozwiązywania problemów. Były to problemy międzynarodowe na wysokim szczeblu. Uczniowie mieli okazję poznać zasady rządzące pracami Parlamentu Europejskiego, mogli w praktyce wykorzystać swoje umiejętności językowe i interpersonalne, nauczyć się szacunku, tolerancji i akceptacji wobec innych poglądów i kultur. Ponadto mogli zapoznać się ze specyfiką życia w Szwecji oraz obyczajami tam panującymi, jako że przez cały pobyt w Sztokholmie mieszkali u rodzin szwedzkich. W ten sposób wykorzystywali znajomość języka angielskiego w sytuacjach życia codziennego.
Elbląg i Szkoła natomiast zyskały rozgłos na arenie międzynarodowej- II LO z Elbląga pojawiło się w oficjalnej broszurze kontaktowej sesji parlamentu w Sztokholmie. To nie koniec naszej przygody z tym tematem. W przyszłości planuję naszą obecność na forum międzynarodowym zaznaczyć w sposób wyjątkowy. Chciałabym, aby nasza szkoła została gospodarzem jednej z kolejnych sesji MEP BSR. Wstępne rozmowy z Dyrekcją naszej szkoły dają taką nadzieję. Trzymajcie kciuki za powodzenie tych planów.

— Jaką rolę w życiu uczniów może odegrać ten wyjazd?
— Program MEP BSR jest poligonem dla przyszłych polityków i przywódców i myślę, że udział w tym przedsięwzięciu ułatwi młodzieży start w dorosłe życie i rozpoczęcie kariery, niekoniecznie w polityce, gdyż wykształcone tu umiejętności można wykorzystać w wielu innych dziedzinach życia. Projekt MEP BSR to ciekawa inicjatywa. Udział w niej jest z pewnością rozwijającym doświadczeniem. Uważam, że wyjazd był udany i cieszę się, że możemy zaoferować młodzieży taką formę rozwijania umiejętności. Równocześnie żałuję, że będąc kiedyś uczennicą nie miałam takich możliwości.

Dzięki zaangażowaniu nauczycieli, aktywnym i ambitnym formom rozwoju, jakie II LO oferuje uczniom mogą oni realizować i spełniać swoje marzenia. Każda międzynarodowa działalność szkoły to ogromny dla niej sukces. Zdobyta wiedza praktyczna i językowa, doświadczenia i popularność przedsięwzięć takich jak udział w obradach Młodzieżowego Parlamentu Europejskiego pokazują, że warto sięgać po nowe wyzwania, szukać ich i nie poprzestawać na osiągniętych standardach.
Karina Maj, klasa Ia II LO


 











Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB